Against the impotence of nihilism
pdf (Español (España))

Keywords

pensamiento
Gilles Deleuze
nada
Martin Heidegger
nihilismo Thought
Gilles Deleuze
Nothingness
Martin Heidegger
Nihilism

How to Cite

Campillos Morón, L. Ángel. (2024). Against the impotence of nihilism: thinking (Deleuze) nothingness (Heidegger). Eikasía Revista De Filosofía, (120), 159–181. https://doi.org/10.57027/eikasia.120.846

Abstract

Starting from Nietzsche's ontology of forces, in this paper we will look for convergences between two key concepts of two fundamental thinkers of the twentieth century. On the one hand, thought in Gilles Deleuze; on the other, nothingness in Heidegger. Our aim is to interweave them and to raise ourselves to fight against nihilism. Therefore, we will first present Nietzsche's ontology of forces; then, around the meaning of forces, we will study the will to power and nihilism, reformulating the two classical Nietzschean meanings. Then, always within the framework of the ontology of forces, we will give way to the study of nothingness in Heidegger and Deleuzian thought. Finally, before the conclusions, we will unite thought and nothingness using Nietzsche's heraldic animals, that is, the serpent and the eagle, respectively.

https://doi.org/10.57027/eikasia.120.846
pdf (Español (España))

References

Belgrano, M. (2020), «El tartamudeo heideggeriano. Estrategias discursivas en ‘¿Qué es metafísica?’ a la luz de la filosofía de Gilles Deleuze», en Thémata: Revista de Filosofía, n.º 63, pp. 203-222, <https://doi.org/10.12795/themata.2021.i63.11>, [01/09/2023]

Canavera, J. (2015): «Notas sobre la crítica de la imagen dogmática en la obra de Gilles Deleuze», en Revista de Filosofía, vol. 40, núm. 2, pp. 83-108, <https://doi.org/10.5209/rev_RESF.2015.v40.n2.50057>, [03/09/2023].

Chillón Lorenzo, J. M (2016), «Heidegger y lo insondable del pensar», en Logos. Anales del Seminario de Metafísica, vol. 49, pp. 21-42, <https://doi.org/10.5209/rev_ASEM.2016.v49.53171>, [10/08/2023].

Deleuze, G. (2020), Spinoza. Filosofía práctica. Barcelona, Tusquets.

Deleuze, G. (2019), En medio de Spinoza. Buenos Aires, Cactus.

Deleuze, G. (2015), Foucault. Barcelona, Paidós.

Deleuze, G. (2008), Nietzsche y la filosofía. Barcelona, Anagrama.

Deleuze, G. (2005), Lógica del sentido. Barcelona, Paidós.

Deleuze, G. (2002), Diferencia y repetición. Buenos Aires, Amorrortu.

Deleuze, G. (1997), El bergsonismo. Madrid, Cátedra.

Deleuze, G. (1989), El pliegue. Leibniz y el barroco. Barcelona, Paidós.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2001), ¿Qué es la filosofía? Barcelona, Anagrama.

Deleuze, G. y Guattari, F. (1997), Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia, Pre-Textos.

Diel, L. (2010), «La teoría de las fuerzas de Gilles Deleuze como alternativa al pensamiento dialéctico de Hegel», en A Parte Rei, n.º 70, 2010, pp. 1-10.

Esperón, J. P. E. (2013), «Nihilismo y diferencia de fuerzas: la interpretación deleuziana de la filosofía de Nietzsche como modo alternativo al de la metafísica occidental para comprender la realidad», en Nuevo Itinerario, n.º 8, pp. 39-57, <http://dx.doi.org/10.30972/nvt.081729>, [03/09/2023].

Foucault, M. (2014), Del gobierno de los vivos. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

García Pérez M. (2018), «Teología política y máquina de guerra. Schmitt y Deleuze, dos ontologías de la fuerza», en Res Publica. Revista de Historia de las Ideas Políticas, 21(2), pp. 305-319, <https://doi.org/10.5209/RPUB.60852>, [30/08/2023].

Heidegger, M. (2019), Nietzsche. Barcelona, Ariel.

Heidegger, M. (2009), El arte y el espacio. Barcelona, Herder.

Heidegger, M. (2013), Carta sobre el Humanismo. Madrid, Alianza.

Heidegger, M. (2011), Ejercitación en el pensamiento filosófico. Barcelona, Herder.

Heidegger, M. (1995), Caminos de bosque. Madrid, Alianza.

Nietzsche, F. (2020), La voluntad de poder. Madrid, Edaf.

Nietzsche, F. (1949), Obras completas II. Consideraciones intempestivas. Buenos Aires, M. Aguilar.

Nietzsche, F. (1947), Obras completas I. El origen de la tragedia y obras póstumas de 1869 a 1873. Buenos Aires, M. Aguilar.

Núñez, A. (2019), Gilles Deleuze. Una estética del espacio para una ontología menor. Madrid, Arena.

Núñez, A. (2016), «Potencia, poder y lugar. Una reflexión acerca de la libertad y el espacio político en G. Deleuze y Spinoza», en Thémata. Revista de Filosofía, n.º 53, pp. 179-194, <https://doi.org/10.12795/themata.2016.i53.09>, [01/09/2023].

Saviani, C. (2004), El oriente de Heidegger. Barcelona, Herder.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.