Four theses on philosophy in the 21st century
Alivio votivo para la cura de una pierna mala, con una inscripción que lo dedica a Asclepio e Hygeia. Encontrado en 1828, en el mismo santuario en Milos (Mar Egeo). Año 100 al 200. British Museum
pdf (Español (España))

Keywords

empresariarización
Robert Frodeman
endogamia
investigación filosófica
producción del conocimiento Entrepreneurship
Robert Frodeman
Inbreeding
Philosophical Investigation
Knowledge Production

How to Cite

Ávila Barba, M. (2019). Four theses on philosophy in the 21st century. Eikasía Revista De Filosofía, (90), 173–189. https://doi.org/10.57027/eikasia.90.620

Abstract

In his book Sustainable Knowledge: A Theory of Interdisciplinarity, Robert Frodeman said: philosophy never been to our personal and public lives so necessary and, nevertheless, it has never been so far from society. But, at this very moment the philosophy has never been so marginalized. We should not ignore this assertion because it problematizes XXI century’s philosophy. Frodeman's proposal can be justified for two reasons: First, the relationship between companies-university has dissolved work´s collegiate; a situation that has made it difficult to do collegiate projects and to face the new challenges that appear in society; Second, philosophical’s practices and research endogamous.

To explain this orientation of Philosophy and to rethink an orientation of it, we propose four theses: first, a business and psycho-political analysis of philosophical's practices; second, the rethinking of philosophical’s problems; third, a rethinking of philosophical’s activities; and fourth, the orientation of research and philosophical practices to the canons of new forms of Knowledge’s production.

https://doi.org/10.57027/eikasia.90.620
pdf (Español (España))

References

Amazon México (2019), «Pavlok», <https://www.amazon.com.mx/Pavlok-1/dp/B011U2QYO2/ref=sr_1_1?__mk_es_MX=ÅMÅŽÕÑ&keywords=pavlok&qid=1560881135&s=gateway&sr=8-1>.

Ávila Barba, Mauricio (2018), Arqueología del saber: formación discursiva, positividad y bioética. México, Fontamara-UAQ.

Ávila Barba, Mauricio y Núñez Rodríguez, Sara Elena (2017), «¿Qué se espera de la filosofía de universidad?», en Revista Sincronía, año XXI, n.º 72, julio-diciembre, pp. 33-55.

Cortina, Adela (2010), «Neuroética: ¿las bases cerebrales de una ética universal con relevancia política?», Isegoría, Revista de Filosofía Moral y Política, N.º. 42, enero-junio, pp. 129-148. <http://isegoria.revistas.csic.es/index.php/isegoria/article/download/687/689>.

Clemente, Anabel (2019), «SEP cancela estímulos para investigadores; 'hay una hiperélite que marca desigualdades’», en El Financiero, 11 de junio, <https://www.elfinanciero.com.mx/nacional/la-sep-cancela-estimulos-para-investigadores-y-quitara-becas>.

Deleuze, Gilles (2013), El saber. Curso sobre Foucault. Buenos Aires, Cactus.

Deleuze, Gilles (1990), «Post-scriptum sur les sociétés de contrôle» en Pourparles. 1972-1990. Paris, Les Éditions de Minuit.

Deleuze, Gilles y Guattari, Felix. (2015), Qu’est-ce que la philosophie ? Paris, Les Éditions de Minuit [1991].

Frodeman, Robert (2014), Sustainable Knowledge: A Theory of Interdisciplinarity. New York, Palgrave Macmillan.

Gibbons, M., et al. (1997), Nuevas formas de producción del conocimiento, Barcelona, Pomares/Corredor S.A.

Goucha, Moufida (dir.) (2011), La Filosofía, una escuela de la libertad: enseñanza de la filosofía y aprendizaje del filosofar; la situación actual y las perspectivas para el futuro. París/México, UNESCO/ Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Iztapalapa, <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000192689>.

Han, Byung-Chul (2014), Psicopolítica. Neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Barcelona, Herder.

Han, Byung-Chul y Geli, Carles (entrev.) (2018), «Ahora uno se explota a sí mismo y cree que está realizándose», en El País, 7 de febrero, <https://elpais.com/cultura/2018/02/07/actualidad/1517989873_086219.html>.

ISO (Organización Internacional de Estandarización) (2010), ISO26000. Responsabilidad Social. <https://www.iso.org/files/live/sites/isoorg/files/archive/pdf/en/iso_26000_project_overview-es.pdf>.

Kubrick, Stanley (Prod. y dir.) (1971), A Clockwork Orange [cinta cinematográfica]. Reino Unido, Warner Bros y Hawk Films.

Lyotard, Jean- François (2000), La condición posmoderna. Un informe sobre el saber. Madrid, Cátedra.

Martínez, Fabiola (2004), «México requiere más técnicos y menos filósofos: estudio de la STPS», en La Jornada, 8 de febrero, <http://www.jornada.unam.mx/2004/02/08/036n1soc.php?origen=index.html>.

Ordorika, Imanol (2019), «Los ingresos de los académicos», en La Jornada, 21 de junio, <https://www.jornada.com.mx/2019/06/21/opinion/016a1pol>.

Rancière, Jacques (2012), «¿De qué se trata la emancipación intelectual?». Conferencia dictada en la Universidad de san Marín, Buenos Aires, Argentina, <https://www.youtube.com/watch?v=4Y_KwkAnjac>.

Secretaría de Educación Pública (SEP) (2019). <http://www.sep.gob.mx/es/sep1/SIRVOES>.

Sloterdijk, Peter (2015), Los hijos terribles de la Edad Moderna. Sobre el experimento antigenealógico de la Modernidad. Madrid, Siruela.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.